if (!$co) $co=home; ?>
Dizertačná práca sa venuje matematickému modelovaniu dynamického správania sa prvkov zavesenia kolesa automobilu. Špeciálny dôraz je kladený na model pneumatiky a hlavne na jeho vplyv na výsledky dynamického namáhania a únavovej životnosti prvkov zavesenia. Hlavnú časť práce tvorí vypracovanie nového modelu pneumatiky, špecializovaného na prenos vertikálnej sily. Model bol vyvinutý na základe požiadavok z priemyslu na báze experimentálnych výsledkov.
Realizácia modelu pneumatiky si vyžadovala vypracovanie metodiky merania, spracovanie nameraných údajov, vyhodnotenie dynamických charakteristík pneumatiky a návrh nového matematického modelu na základe nameraných hodnôt. Pre algoritmizáciu celého procesu boli vyvynuté softvérové nástroje CDS DET a CDS FIT v programe Matlab. Nový model pneumatiky bol implementovaný do prostredia MSC.ADAMS vo forme silového prvku Special Force: Tire so štandardnou komunikáciou s užívateľom pomocou súboru vlastností.
Dôležitou súčasťou mechanickej sústavy zavesenia kolesa je vstup vo forme budenia od vozovky. V práci je kladnený dôraz na vytvorenie správneho modelu profilu vozovky, ktorý je tvorený superpozíciou stacionárneho stochastického profilu (vytvoreného podľa nameraných priebehov výkonovej spektrálnej hustoty nerovností vozovky) a ojedinelých kladných a záporných náhodných prekážok. Na automatizáciu generovania profilu vozovky sme vyvynuli program ROAD GEN v prostredí programu Matlab.
Z porovnania nameraných a vypočítaných hodnôt vyplýva, že nový model pneumatiky je bližšie k realite ako štandardný prvok na prenos vertikálnej sily v pneumatike požívaný v programe MSC.ADAMS.
Dizertačná práca je zameraná do oblasti optimalizácie jazdného komfortu a jazdnej bezpečnosti vozidiel. Výsledný hodnota jazdného komfortu je definovaná ako modifikovaná štandardná odchýlka priebehu zrýchlenia meraného miesta a jazdná bezpečnosť je vyjadrená štandardnou odchýlkou normálovej priebehu sily v pneumatike.
Rýchla metóda identifikácie parametrov automobilu je založená na meraní na štanardnom štvor-kanálovom budiči a používa stochastický algoritmus vyvynutý na dosiahnutie výsledkov z reálnych meraní. Pre identifikáciu systému bol použitý minimálny počet snímačov závislý od počtu stupňov voľnosti modelu. Metóda je dostatočne robustná na to, aby dosiahla globálne minimum cieľovej funkcie identifikácie systému vozidla.
Významnú časť práce tvorí model vozidla obsahujúci všetky významné prvky, ako pružné dorazy, hydro-uloženia motora a nelineárne efekty ako trenie, ktoré boli zistené pomocou analýzy modelu automobilu.
Práca ponúka efektívny prístup pri optimalizácii tlmiacich účinkov hlavného tlmiča. Táto efektivita je dosiahnutá vhodným výberom kritéria jazdného komfortu
z kritéríí uvedených v literatúre.
V prostredí programu Matlab bol vyvynutý nástroj na identifikáciu parametrov modelu vozidla a optimalizáciu ohľadne jadzného komfortu, čo umožňuje prenos know-how na skúmanie ďalších typov vozidiel. S uvedenou metódou môže byť navrhnuté uloženia motora a nastavenie tlmiča nárazov ešte pred samotným vyhotovením.