SJF
Diplomové práce

Pavol Kintler, 2009
Validácia modelu pneumatiky TMeasy pomocou virtuálneho modelu vozidla

Pre analyzovanie jazdnej dynamiky sa osvedčili semi-fyzikálne modely pneumatík, vzhľadom na ich výpočtovú efektívnosť. Model pneumatiky TMeasy predstavuje takýto model, vyznačujúci sa minimom parametrov s fyzikálnou interpretáciou. Validácia implementácie modelu pneumatiky je uskutočnená porovnaním merania a výsledkov simulácií pri stacionárnej jazde v kruhu a viacnásobnej zmene jazdného pruhu. Model vozidla bol vytvorený v programovom prostredí Adams/Car, špecializované na analyzovanie jazdných vlastnosti vozidiel. Model zavesenia kolies prednej a zadnej nápravy bol overený meraním z testovacej stolice kinematiky. Kvalita nameraných charakteristík pneumatiky bola overená porovnaním simulácie a merania pri stacionárnej jazde v kruhu. Následne bola vykonaná korekcia parametrov modelu pneumatiky. Dynamické vlastnosti modelu pneumatiky sme overili pomocou simulácie viacnásobnej zmeny jazdného pruhu.



Simulácia jazdného manévra v prostredí MSC.ADAMS/Car


Porovnanie nameraných a nasimulovaných výsledkov

František Peťko, 2006
Návrh kinematiky pracovného zariadenia nakladača riadeného preklzom kolies

Cieľom diplomovej práce bolo zvýšiť nominálnu nosnosť 900 kg súčasného nakladača Locust L903 minimálne o 50 kg, dodržať, alebo zväčšiť horizontálny dosah a dodržať vyklápaciu výšku lopaty pri maximálnom vyložení. Stanovené ciele je potrebné dosiahnuť vhodnou zmenou štruktúry mechanizmu pracovného zariadenia pri rešpektovaní všetkých výrobcom stanovených obmedzení.

Veľkým prínosom tejto práce bolo použitie moderných metód návrhu a riešenia mechanizmu zdvihu výložníka za pomoci simulačného software MSC.ADAMS/View od spoločnosti MSC.Software. Konštrukčný návrh častí mechanizmu a ich následná pevnostná kontrola metódou konečných prvkov boli vyhotovené za pomoci softwaru CATIA od spoločnosti Dassault Systemes/IBM.

Medzi hlavné požiadavky patrilo: zvýšiť nominálnu nosnosť stroja na 950 kg, zvýšiť alebo zachovať horizontálny dosah stroja 640 mm a zachovať maximálnu vysýpaciu výšku 2655 mm. Výsledok diplomovej práce predstavuje nakladač riadený preklzom kolies používajúci kinematiku mechanizmu pracovného zariadenia z lineárnym zdvihom, ktorý spĺňa kritéria, ktoré boli požadované v zadaní diplomovej témy.



Virtuálny model nakladača Locust L903 v prostredí programu MSC.ADAMS/View


Virtuálny model nakladača Locust L903 v prostredí programu Catia


Vendelín Hók, 2005
Dynamické zaťaženie podvozku lietadla pri pristávaní

Hlavným cieľom diplomovej práce bolo určenie maximálnej sily, potrebnej na roztočenie kolies hlavného podvozku lietadla VUT 100 pri jeho prvom kontakte so zemou pri pristávaní. Sila bola určená z časového priebehu získaného simuláciou pristávacieho manévru lietadla v prostredí A/Aircraft. Následne sa výsledok simulácie porovnával s výsledkom vypočítaným podľa predpisu FAR 23. Z porovnania vyplynul záver, že výsledky z dynamickej simulácie pristávacieho manévru sú bližšie k realite, nakoľko virtuálny model aj prostredie interakcie podvozku s pristávacou plochou zahŕňajú všetky dôležité vlastnosti.

K uskutočneniu simulácie bolo potrebné zo zadanej geometrie vytvoriť verný dynamický model hlavného podvozku lietadla VUT 100 v prostredí ADAMS/View, resp. ADAMS/Aircraft. Súčasťou práce bolo odlaďenie modelu (určenie parametrov tlmiča) hlavného podvozku na základe výsledkov z pádových skúšok. Takto odladený model sa nakoniec použil v zostave modelu celého lietadla VUT 100, s ktorým bola prevedená simulácia pristávania v programe ADAMS/Aircraft.



Simulácia pádovej skúšky podvozku lietdla VUT 100 v prostredí MSC.ADAMS/View


© 2009 atc.sjf.stuba.sk

© 2023 atc.sjf.stuba.sk